Monday, July 18, 2022

Nicolò Barabino (1832-1891) - Genoa to Florence

Nicolò Barabino
Prophet Isaiah
before 1891
oil on canvas
(study for fresco)
Galleria d'Arte Moderna, Genoa

Nicolò Barabino
Head of Galileo Galilei
1873-74
oil on canvas
(study for fresco)
Galleria d'Arte Moderna, Genoa

Nicolò Barabino
Profile Study of a Woman
1878
oil on canvas
Galleria d'Arte Moderna, Genoa

Nicolò Barabino
Study of a Woman (clothed)
before 1891
oil on canvas
Galleria d'Arte Moderna, Genoa

Nicolò Barabino
Study of a Woman (unclothed)
before 1891
oil on canvas
Galleria d'Arte Moderna, Genoa

Nicolò Barabino
Head of a Woman
before 1891
oil on canvas
Galleria d'Arte Moderna, Genoa

Nicolò Barabino
Study for Historical Scene during the Sack of Rome
ca. 1865
oil on canvas
Galleria d'Arte Moderna, Genoa

Nicolò Barabino
Guilds of Florence before Enthroned Figure of Faith
ca. 1885-87
oil on canvas
(modello for mosaic)
Museo dell'Opera del Duomo, Florence

Nicolò Barabino (designer)
Guilds of Florence before Enthroned Figure of Faith
ca. 1885-87
mosaic
Cattedrale di Santa Maria del Fiore, Florence

Nicolò Barabino
Guilds of Florence before Enthroned Figure of Charity
ca. 1885-87
oil on canvas
(modello for mosaic)
Museo dell'Opera del Duomo, Florence

Nicolò Barabino (designer)
Guilds of Florence before Enthroned Figure of Charity
ca. 1885-87
mosaic
Cattedrale di Santa Maria del Fiore, Florence

Nicolò Barabino
The Redeemer Enthroned
ca. 1885-87
oil on canvas
(modello for mosaic, purchased by Queen Victoria)
Royal Collection, Great Britain

Nicolò Barabino (designer)
The Redeemer Enthroned
ca. 1885-87
mosaic
Cattedrale di Santa Maria del Fiore, Florence

Nicolò Barabino (designer)
The Redeemer Enthroned
ca. 1885-87
mosaic
Cattedrale di Santa Maria del Fiore, Florence

Nicolò Barabino
Bozzetti for Allegories of the Hours and the Seasons
after 1859
oil on panels
Galleria d'Arte Moderna, Genoa

"La vita artistica di Nicolò Barabino si compendiava fra quelle pareti.  V'erano le traccie dei primi tentativi e degli ultimi, per modo che a persona non ignara dell'arte e istruita del suo moderno svolgimento sarebbe apparsa all mente in modo ben netto tutta intera l'opera gloriosa del pittore ligure.  E mirando quelle tele insigni, e notando il colorito di esse, sarebbesi confermata l'idea che il Barabino ebbe grandi meriti quale pittore a olio, ma grandissimi, insuperabili quale pittore a buon fresco."

– Edoardo de Fonseca, Nicolò Barabino (Florence: G. Civelli, 1892)