Thursday, February 27, 2025

Triptychs

Anonymous German Artist
The Annunciation
flanked by St Felicitas and St James the Lesser

ca. 1520
painted lindenwood relief
Bode Museum, Berlin

Bernardo Daddi
Coronation of the Virgin
flanked by the Nativity and the Crucifixion

ca. 1338-40
tempera on panels
Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

Bernardo Daddi
The Virgin
flanked by St Thomas Aquinas and St Paul

ca. 1335
tempera on panels
Getty Museum, Los Angeles

Master of the Osservanza Triptych
Christ in the Tomb
flanked by the Virgin and St John the Evangelist

ca. 1435
tempera on panel
Musée des Beaux-Arts de Dijon

Peter Paul Rubens
Lamentation Triptych
1618
oil on panels
Royal Museum of Fine Arts, Antwerp

Goswijn van der Weyden
Crucifixion Triptych
ca. 1510
oil on panels
Musée des Beaux-Arts de Dijon

Goswijn van der Weyden
Triptych of Abbot Antonius Tsgrooten
1507
oil on panels
Royal Museum of Fine Arts, Antwerp

Rogier van der Weyden
Middleburg-Altarpiece
ca. 1440-50
oil and tempera on panels
Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

Rogier van der Weyden
Miraflores Altarpiece
ca. 1435-45
oil and tempera on panels
Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

Rogier van der Weyden
Seven Sacraments Triptych
ca. 1440-45
oil on panels
Royal Museum of Fine Arts, Antwerp

Cima da Conegliano
Virgin and Child enthroned
flanked by St George and St James the Greater

ca. 1500
oil on panels, transferred to canvas
Musée des Beaux-Arts de Caen

Duccio di Buoninsegna
The Nativity
flanked by prophets Isaiah and Ezekiel

ca. 1308-1311
tempera on panels
National Gallery of Art, Washington DC

attributed to Ventura di Moro
Virgin and Child enthroned with Saints
1420
tempera on panels
Yale University Art Gallery

Lucas Cranach the Elder
Electors of Saxony
(Friedrich der Weise, Johann der Beständige, Johann Friedrich der Grossmütige)
ca. 1533
oil on panels
Hamburger Kunsthalle

Johannes Leemans
Still Life with Hunting Tackle
ca. 1660
oil on canvas
Kunsthistorisches Museum, Vienna

Philip Pearlstein
Sepik River Triptych
1995
oil on canvas
Carnegie Museum of Art, Pittsburgh

Allez, Monsieur, poursuivez: Carnot, qui fut de la société poétique des Rosati d'Arras avec Robespierre, et dans cette concurrence de jeunes poètes aux Rosati commença à aimer et haїr Robespierre; qui eut sa première célébrité pour des églogues à Bacchus, à Liber, à Pomone, les petits dieux romains; qui n'avait pas vraiment pour vocation d'ensanglanter l'Europe, de hacher au canon les sapinières du Nord, les chênaies du bocage, de placer les généraux de quatorze armées devant la très simple alternative de la victoire ou du couperet, mais de se promener l'après-midi l'été dans de grands jardins sous la fraîcheur des feuilles avec sous le bras son petit calepin, d'y convoquer les êtres de fraîcheur, Bacchus, Liber, pour que Bacchus et Liber consacrent dans la langue des dieux sur le petit calepin l'immortalité de Carnot: qui est connu pour le reste, le couperet, le canon, pas Liber.

– Pierre Michon, from Les Onze (Verdier, 2009)