![]() |
Andrea della Robbia Portrait of a Youth ca. 1465 glazed terracotta Bode Museum, Berlin |
![]() |
Sandro Botticelli Portrait of a Youth ca. 1482-85 tempera on panel National Gallery of Art, Washington DC |
![]() |
Filippino Lippi Portrait of a Youth ca. 1485 tempera and oil on panel National Gallery of Art, Washington DC |
![]() |
attributed to Marco d'Oggiono Portrait of a Youth as St Sebastian ca. 1485-90 oil on panel Cleveland Museum of Art, Ohio |
![]() |
workshop of Andrea del Verrocchio Bust of a Youth ca. 1485 terracotta Bode Museum, Berlin |
![]() |
Tullio Lombardo Bust of a Youth ca. 1490 marble Brukenthal National Museum, Sibiu, Romania |
![]() |
Bastiano Mainardi Portrait of a Youth ca. 1490 oil on panel Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin |
![]() |
Giovanni Antonio Boltraffio Portrait of a Youth ca. 1495-98 oil on panel National Gallery of Art, Washington DC |
![]() |
Amico Aspertini Three Youths ca. 1500 drawing Hamburger Kunsthalle |
![]() |
Giorgione Youth with an Arrow ca. 1505 oil on panel Kunsthistorisches Museum, Vienna |
![]() |
Titian Portrait of a Youth ca. 1510 oil on panel Städel Museum, Frankfurt |
![]() |
Baccio Bandinelli Seated Youth with Tablet ca. 1520-25 drawing Hamburger Kunsthalle |
![]() |
Pontormo (Jacopo Carrucci) Reclining Youth ca. 1525 drawing (study for painting, Martyrdom of St Lawrence) Getty Museum, Los Angeles |
![]() |
attributed to Perino del Vaga (Pietro Buonaccorsi) Head of a Youth c1530- detached fresco (fragment) Princeton University Art Museum |
![]() |
Bacchiacca (Francesco Ubertini) Study of Standing Youth ca. 1530 drawing Graphische Sammlung Albertina, Vienna |
![]() |
Daniele da Volterra (Daniele Ricciarelli) Two Studies - Head of a Youth ca. 1540 drawing Graphische Sammlung Albertina, Vienna |
C'est étrange, Monsieur: il a mis la figure de son père sous la forme des onze tueurs du roi, du Père de la nation – les onze parricides, comme on appelait alors les tueurs du roi.
Voyez comme les reflets changent sur la vitre quand on se déplace un peu. Comme je vois clairement l'habit noir de Couthon, soudain, sur sa chaise d'or acide. Non, pas de l'or, du soufre, l'or est pour Saint-Just. Et si je fais deux pas quel luxe sur les franges espagnoles de l'écharpe aux trois couleurs de représentant Saint-André, à l'autre bout. Deux pas encore et tout est sombre. Que regardent-ils là-dessous, Monsieur? Quelle revanche, quelle défaite?
– Pierre Michon, from Les Onze (Verdier, 2009)