![]() |
Jean-Étienne Liotard Old Woman Dozing 1760 oil on canvas Kunsthistorisches Museum, Vienna |
![]() |
Jean-Baptiste Greuze Young Knitter Asleep ca. 1759 oil on canvas Huntington Library and Art Museum, San Marino, California |
![]() |
Léon-Jean-François Charpentier The Old Blacksmith 1885 oil on canvas Musée des Augustins de Toulouse |
![]() |
Johannes Cornelisz Verspronck Portrait of a Young Man 1639 oil on canvas Národní Galerie, Prague |
![]() |
Peter Paul Rubens Old Woman and Boy with Candles ca. 1616-17 oil on panel (study heads, retained in the studio) Mauritshuis, The Hague |
![]() |
Rembrandt Young Girl in a Gold-Trimmed Cloak 1632 oil on panel Leiden Collection, New York |
![]() |
Gerrit Dou Study Head of an Old Man ca. 1640-45 oil on panel Leiden Collection, New York |
![]() |
Michael Sittow Portrait of a Young Man ca. 1512 oil on panel Detroit Institute of Arts |
![]() |
Abraham van Strij Interior with Old Woman reading ca. 1800 oil on canvas Dordrechts Museum |
![]() |
Ary Scheffer Portrait of a Young Woman ca. 1820 oil on canvas Dordrechts Museum |
![]() |
Simon Kick Portrait of an Old Man 1639 oil on panel Rijksmuseum, Amsterdam |
![]() |
Sébastien Bourdon Portrait Study of a Young Man ca. 1650 oil on canvas, mounted on panel Musée des Beaux-Arts de Lyon |
![]() |
Jan Cornelisz Vermeyen Head of an Old Woman ca. 1545 drawing Museum of Fine Arts, Budapest |
![]() |
Jan de Bisschop Portrait of a Young Woman ca. 1650 drawing Morgan Library, New York |
![]() |
Godfrey Kneller Old Man Meditating ca. 1668 oil on canvas Musée du Louvre |
![]() |
Girolamo Savoldo Portrait of a Young Man ca. 1520 oil on canvas Galleria Borghese, Rome |
Et les autres, pour en finit: Barère – du temps qu'il était Barère de Vieuzac (comme Corentin le père était de la Marche), il fit un Éloge de Louis XII, qui était peut-être l'œuvre de sa vie et qui fut couronné d'un épi aux jeux Floraux de Toulouse, c'est-à-dire un prix de consolation, un accessit (vous imaginez cela, Monsieur, un accessit pour l'œuvre de sa vie?); il s'occupait des arts au Comité, et quelqu'un lui donna le nom merveilleux d'Anacréon de la guillotine. Lindet – il eut une correspondance littéraire. Saint-Juste – il fit Organt, poème de mille vers. À dix-huit ans. Un Rimbaud à la nation. Et Saint-André, Jean Bon Saint-André, dont je ne me souviens d'aucune ambition littéraire, car il faut bien que l'exception confirme la règle.
– Pierre Michon, from Les Onze (Verdier, 2009)