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attributed to Frans Boels Wooded River Landscape ca. 1554 gouache on vellum Morgan Library, New York |
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Lelio Orsi The Deluge ca. 1560-70 detached fresco Galleria Nazionale di Parma |
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Cornelis van Haarlem The Deluge 1592 oil on panel Herzog Anton Ulrich Museum, Braunschweig |
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Paul Bril Seascape with Landing Place 1595 oil on copper Galleria Borghese, Rome |
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Annibale Carracci River Landscape with Bridge ca. 1600 oil on canvas Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin |
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Anton Mirou River Landscape with Figures ca. 1600-1620 oil on copper private collection |
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Bartholomeus Breenbergh Moses and Aaron changing the Rivers of Egypt to Blood 1631 oil on panel Getty Museum, Los Angeles |
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Claude Lorrain River Landscape with Goatherd ca. 1640-50 oil on canvas Landesmuseum Hannover |
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Johannes Lingelbach Gypsies bathing in a River near an Italian Town ca. 1650 oil on canvas Kunstmuseum Basel |
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Jacob van Ruisdael River Landscape with Castle ca. 1670-80 oil on canvas Cincinnati Art Museum, Ohio |
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Antonio Maria Marini Stormy Sea 1700 oil on canvas National Museum, Warsaw |
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Hubert Robert The Shipwreck ca. 1780-90 oil on canvas Worcester Art Museum, Worcester, Massachusetts |
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Richard Parkes Bonington A River in Normandy ca. 1824-25 oil on canvas Dallas Museum of Art |
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William Laparra Painting a Cargo Ship 1890 watercolor on paper Musée des Beaux-Arts de Bordeaux |
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Charles Fouqueray Camouflaging a Ship at Nantes 1918 watercolor on paper Musée des Beaux-Arts de Bordeaux |
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Max Pechstein River Landscape ca. 1907 oil on canvas Museum Folkwang, Essen |
Quelle rapport avec le tableau? Ceci, d'abord: dans cette période de crescendo théâtral, de surenchère maximaliste où chacun n'élevait la voix que pour se distinguer de la voix de l'autre, la recouvrir et pour finir la jeter dans la panière avec la tête qui l'énonçait, les partis n'étaient plus que des rôles. Il ne s'agissait plus d'opinions, mais de théâtre; cela arrive souvent dans la politique; et cela arrive toujours, dans la peinture, quand elle représente la politique sous la forme très simple d'hommes: car les opinions, cela ne se peint pas; les rôles, si.
Quelle rapport avec la commande, la petite commande passée dans la nuit de nivôse dans l'église Saint-Nicolas? Vous me demandez qui, dans cette scène emballée de cinquième acte, pouvait vouloir le tableau? Quel premier ou second rôle voulait faire de ce comité fantôme un comité réel, théâtralement réel? J'y viens, Monsieur.
– Pierre Michon, from Les Onze (Verdier, 2009)