![]() |
Anton von Werner Housemaid in the Garden 1898 oil on cardboard Museum für Kunst und Kulturgeschichte, Dortmund |
![]() |
François Bonvin Servant's Luncheon, or, The Bowl of Coffee 1879 oil on panel Musée des Beaux-Arts de Reims |
![]() |
Fritz Werner The Unfortunate Footman ca. 1880 watercolor and gouache on paper Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin |
![]() |
Cornelis de Vos Portrait of Abraham Grapheus (servant of the Antwerp Guild of St Luke) 1620 oil on panel Royal Museum of Fine Arts, Antwerp |
![]() |
Jacopo Confortini Serving Man with Carafe before 1672 drawing Scottish National Gallery, Edinburgh |
![]() |
Jacques-François Amand Chestnut Seller in Rome ca. 1759-65 drawing Carnegie Museum of Art, Pittsburgh |
![]() |
Anonymous Spanish Artist Fishmonger 17th century oil on canvas National Gallery of Canada, Ottawa |
![]() |
John Brown Seller of Stilettos in a Roman Backstreet ca. 1773 drawing Morgan Library, New York |
![]() |
Max Liebermann Parrot Vendor 1902 oil on canvas Museum Folkwang, Essen |
![]() |
Adolphe-Ernest Gumery Knife Grinder at Passy 1890 oil on canvas Musée Carnavalet, Paris |
![]() |
Jacob Gerritsz Cuyp Shepherdess with Child in a Landscape 1627 oil on canvas Dordrechts Museum |
![]() |
Georg Schrimpf Swineherd 1923 oil on canvas Museum Ludwig, Cologne |
![]() |
Isaak Koedijk The Barber-Surgeon ca. 1649-50 oil on panel Museum of Fine Arts, Boston |
![]() |
Lucas van Leyden The Surgeon 1524 engraving Rhode Island School of Design, Providence |
![]() |
Frederic Leighton Winding the Skein ca. 1878 oil on canvas Art Gallery of New South Wales, Sydney |
![]() |
Aglaia Papas Worker ca. 1935 oil on canvas National Gallery, Athens |
Où en est la nuit, Monsieur?
Mais elle n'a pas bougé. Ils sont toujours là tous les quatre dans nivôse dans cette sacristie que la lanterne carrée seule éclaire, vu que le feu est mort. Ils sont sous le triple écran de nuit, nivôse, la Terreur, le feu éteint. On n'entend plus les chevaux. Corentin est toujours debout, il a fini de boucler le sac et le soupèse, il n'est pas encore devant la sacro-sainte toile des Onze, à vrai dire il n'y pense pas, il pense que c'est lourd, que c'est bien; il pense à des sacs pareils jadis passant de la main de Marigny à la sienne, il pense à la beauté évanouie de maman-putain et à celle plus durable de l'or; il pense que tout cela est une belle et payante farce. Il a le sourire du crocodile.
– Pierre Michon, from Les Onze (Verdier, 2009)