![]() |
Anonymous French Artist Syrinx and Pan (below) with Pan, Cupid and Venus (above) ca. 1450-1500 pigment and ink on vellum (page excised from codex) Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin |
![]() |
Luca della Robbia Virgin and Child with kneeling Angels ca. 1460 glazed terracotta Morgan Library, New York |
![]() |
Sandro Botticelli St Sebastian 1474 tempera on panel Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin |
![]() |
Francesco Francia (Francesco Raibolini) Virgin and Child with St Dominic and St Barbara ca. 1490 oil on panel Morgan Library, New York |
![]() |
Benedetto Diana God the Father ca. 1490 oil on panel Princeton University Art Museum |
![]() |
Master of the Story of Griselda Tiberius Gracchus ca. 1493-94 tempera and oil on panel Museum of Fine Arts, Budapest |
![]() |
Cristoforo Caselli Virgin and Child enthroned with St Hilary of Poiters and St John the Baptist 1499 tempera and oil on panel Galleria Nazionale di Parma |
![]() |
Giorgio Vasari Design for Altar with the Martyrdom of St Sigismund ca. 1550 drawing Palais des Beaux-Arts de Lille |
![]() |
Annibale Carracci Landscape with the Flight into Egypt ca. 1604 oil on canvas Galleria Doria-Pamphilj, Rome |
![]() |
Joseph Heintz the Younger Coronation of the Doge at the Scala dei Giganti, Venice ca. 1656 oil on canvas Deutsche Barockgalerie, Augsburg |
![]() |
attributed to Cornelis Bisschop Self Portrait in the Studio ca. 1665-70 oil on canvas Detroit Institute of Arts |
![]() |
Jacques Ignace de Roore Self Portrait 1727 oil on panel Hamburger Kunsthalle |
![]() |
Karl Friedrich Schinkel Rock Arch with Hermit 1818 oil on canvas Alte Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin |
![]() |
Anonymous German Artist after Raphael Fresco of Sibyls in Chiesa di Santa Maria della Pace, Rome ca. 1825 oil on canvas Alte Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin |
![]() |
Fleury Richard View inside a Convent ca. 1840-45 oil on canvas Musée des Beaux-Arts de Lyon |
![]() |
Moritz von Schwind Vestal Virgin bestowing Laurel Wreath on Warrior ca. 1850 watercolor on paper Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin |
Collot reste silencieux un moment, puis il reprend sur un ton affectueux: "Nous nous en serons bien tirés, tous les deux, depuis le début, et nous voilà déjà en 94." Il dit avec une tendresse hésitante, comme on rappellerait une partie louche ou un meurtre commis ensemble: "Te souviens-tu de Macbeth, à Orléans en 84?" Oui, Corentin qui le regarde avec affection aussi, s'en souvient: de la jeunesse de Collot, de son aplomb, de ses fous rires dans les scènes les plus noires, de sa tendre âme de brute; de sa folie, de sa constante ivresse, de verbe, de vin. Et soudain toutes ces choses mélangées, les cloches, Orléans, Macbeth, se combinent en son esprit et en font surgir un souvenir très ancien.
– Pierre Michon, from Les Onze (Verdier, 2009)