Thursday, March 27, 2025

Arches - III

Anonymous French Artist
Syrinx and Pan (below)
with Pan, Cupid and Venus (above)

ca. 1450-1500
pigment and ink on vellum
(page excised from codex)
Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin

Luca della Robbia
Virgin and Child with kneeling Angels
ca. 1460
glazed terracotta
Morgan Library, New York

Sandro Botticelli
St Sebastian
1474
tempera on panel
Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

Francesco Francia (Francesco Raibolini)
Virgin and Child with St Dominic and St Barbara
ca. 1490
oil on panel
Morgan Library, New York

Benedetto Diana
God the Father
ca. 1490
oil on panel
Princeton University Art Museum

Master of the Story of Griselda
Tiberius Gracchus
ca. 1493-94
tempera and oil on panel
Museum of Fine Arts, Budapest

Cristoforo Caselli
Virgin and Child enthroned
with St Hilary of Poiters and St John the Baptist

1499
tempera and oil on panel
Galleria Nazionale di Parma

Giorgio Vasari
Design for Altar
with the Martyrdom of St Sigismund

ca. 1550
drawing
Palais des Beaux-Arts de Lille

Annibale Carracci
Landscape with the Flight into Egypt
ca. 1604
oil on canvas
Galleria Doria-Pamphilj, Rome

Joseph Heintz the Younger
Coronation of the Doge at the Scala dei Giganti, Venice
ca. 1656
oil on canvas
Deutsche Barockgalerie, Augsburg

attributed to Cornelis Bisschop
Self Portrait in the Studio
ca. 1665-70
oil on canvas
Detroit Institute of Arts

Jacques Ignace de Roore
Self Portrait
1727
oil on panel
Hamburger Kunsthalle

Karl Friedrich Schinkel
Rock Arch with Hermit
1818
oil on canvas
Alte Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin

Anonymous German Artist after Raphael
Fresco of Sibyls in Chiesa di Santa Maria della Pace, Rome
ca. 1825
oil on canvas
Alte Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin

Fleury Richard
View inside a Convent
ca. 1840-45
oil on canvas
Musée des Beaux-Arts de Lyon

Moritz von Schwind
Vestal Virgin bestowing Laurel Wreath on Warrior
ca. 1850
watercolor on paper
Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin

Collot reste silencieux un moment, puis il reprend sur un ton affectueux: "Nous nous en serons bien tirés, tous les deux, depuis le début, et nous voilà déjà en 94." Il dit avec une tendresse hésitante, comme on rappellerait une partie louche ou un meurtre commis ensemble: "Te souviens-tu de Macbeth, à Orléans en 84?" Oui, Corentin qui le regarde avec affection aussi, s'en souvient: de la jeunesse de Collot, de son aplomb, de ses fous rires dans les scènes les plus noires, de sa tendre âme de brute; de sa folie, de sa constante ivresse, de verbe, de vin. Et soudain toutes ces choses mélangées, les cloches, Orléans, Macbeth, se combinent en son esprit et en font surgir un souvenir très ancien.

– Pierre Michon, from Les Onze (Verdier, 2009)